Formacja Słony karmel, czyli zestaw produktów z kultowym smakiem słonego karmelu

Ale zadyma! Zwędziliśmy trochę płatków kokosowych z solą i zakochaliśmy się w tym połączeniu <3

3 nowe Mixitelle orzechowo-fistaszkowe w zestawie ze zniżką 4,76 zł.

Mixowanie nie idzie za dobrze? Coś nie działa? Spróbuj użyć innej przeglądarki, np. Edge, a my zajmiemy się naprawą. Przepraszamy!

Jedzenie, które rozgrzeje Cię zimą

W ostatnich latach zimy w Polsce stały się bardziej niekończącym się przedłużeniem ciemnej, deszczowej i wietrznej jesieni niż prawdziwą śnieżną, mroźną zimą, jaką pamiętają nasi rodzice i dziadkowie. Aura nie rozpieszcza. Pomimo że temperatura rzadko spada poniżej zera, to uczucie zimna potęgowane jest przez opady deszczu i towarzyszący im porywisty wiatr. W tym okresie więcej czasu spędzamy w pomieszczeniach, gdzie suche powietrze sprzyja częstszym infekcjom, podobnie jak korzystanie z zatłoczonych środków transportu. Co zatem jeść, by się rozgrzać i nie tracić energii i ciepła, nawet gdy przyjdzie nam poczekać dłużej na przystanku?

Ciepło ciała jest zależne od tego, co jesz - termogeneza.

Upraszczając: jedzenie, które trawi się dłużej, może pomóc podnieść temperaturę ciała i sprawić, że zmarzluchowi zrobi się cieplej. W książkach medycznych proces ten nazywany jest termogenezą i związany jest z wytwarzaniem ciepła przez organizm, spowodowanym metabolizowaniem żywności. To nie przypadek, że zimą chętniej jadamy mięsa, bigosy, sosy czy rosoły. Żywność ta jest bogata przede wszystkim w tłuszcze i białka, ale też w węglowodany złożone, a wszystkie one są dość ciężko strawne. Ich trawienie trwa dłużej, a przy tym uwalniane jest więcej energii cieplnej.


buddha bowl ze szpinakiem i awokado na ciepło

Produkty, dzięki którym łatwiej się ogrzać.

Czerwone mięso i jaja.

Dietetycy zwykle odradzają produkty z tej grupy ze względu na ich nadmierne spożycie, jednak dania na bazie wołowiny, jagnięciny czy wieprzowiny doskonale pomogą doraźnie się ogrzać. Ponadto produkty te są dobrym źródłem żelaza o działaniu przeciwanemicznym. Osoby zaś, u których podejrzewa się anemię, często mają zimne stopy i dłonie oraz łatwo się męczą, dlatego warto kontrolować poziom tego pierwiastka.

Gdy badania potwierdzą niedokrwistość, częściej warto spożywać produkty z dodatkiem czerwonego mięsa. Jest ono także bogate w witaminę B12, która wspiera pracę układu odpornościowego, który powinien być sprawny szczególnie w okresie jesienno-zimowym. W jajach zaś znaleźć można pełnowartościowe białko, które zawiera pełną gamę egzogennych aminokwasów o doskonałej wartości odżywczej. Jajecznica podana z pełnoziarnistym chlebem i kilkoma plastrami pomidora jest doskonałym pomysłem na błyskawiczne danie śniadaniowe, które pomoże zapewnić komfort cieplny do południa.

Zboża i orzechy.

Zboża pod postacią płatków, muesli czy kasz to doskonała propozycja na ciepłe, pożywne śniadanie. Produkty te są źródłem złożonych węglowodanów oraz błonnika pokarmowego, które zapewniają długotrwałe uczucie sytości. Ponadto błonnik może poprawić pracę układu pokarmowego a dodatkowo obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi, co działa bardzo korzystnie w prewencji chorób krążenia. Orzechy natomiast są skoncentrowanym źródłem składników odżywczych, takich jak nienasycone kwasy tłuszczowe, magnez, wapń i pierwiastki śladowe. Przede wszystkim doskonale komponują się z daniami śniadaniowymi.


orzeszki mixit w miodzie z chilli


Warzywa korzeniowe

Warzywa korzeniowe potrzebują sporych nakładów energii do strawienia, a to podnosi temperaturę ciała. Większość z nich jest bogata w witaminę A, witaminę C i potas oraz pokaźne ilości błonnika, co oprócz właściwości rozgrzewających korzystnie wpływa na zdrowie. Gotowane marchewki, bataty czy pasternak doskonale sprawdzą się jako dodatek do dań obiadowych. Dla podkreślenia ich smaku warto użyć rozgrzewających przypraw.

Przyprawy

Imbir, kurkumą, pieprz, cynamon czy szafran nie tylko wydobędą smaki potraw, ale poprawią trawienie, a dodatkowo przyspieszą krążenie krwi, co sprawi, że zrobi się nam cieplej. Mnogość ich zastosowań jest naszym sprzymierzeńcem – zupy, dania mięsne, jak i wypieki czy koktajle odpowiednio przyrządzone i doprawione zapewnią odpowiednią podaż składników odżywczych, a także będą świetnie smakowały, zapewniając dobry nastrój, o który czasem ciężko w pochmurne deszczowe dni.

Rozgrzewające napoje

Kawa – ta kofeinowa nie tylko doskonale smakuje, ale także rozgrzewa. Kofeina pobudza metabolizm, poprawia krążenie a ponadto, wbrew obiegowej opinii, niesie wiele korzyści zdrowotnych. Zawarte w innej przeciwutleniacze działają ochronnie na komórki organizmu. Ponadto ma działanie przeciwbólowe, przeciwnowotworowe, przeciwcukrzycowe oraz pobudzające. Ta ostatnia jej właściwość jest niezmiernie pożądana w listopadowe ciemne poranki. A tym, których już dopadła jesienna melancholia, także polecamy filiżankę gorącej kawy – działa przeciwdepresyjnie (sic!).

Dla tych, co kawy nie lubią, alternatywą może być gorąca herbatka imbirowa. Imbir stymuluje termogenezę, pracę układu pokarmowego, a jednocześnie ma działanie napotne, co pozwoli doskonale rozgrzać się od wewnątrz. Napar podany do śniadania doskonale sprawdzi się jako alternatywa dla kawy czy herbaty i nieco urozmaici początek dnia.

kubek z ciepłym napojem trzymany w dłoniach

Czy alkohol pomoże się rozgrzać?

To mit, że alkohol rozgrzewa. Jest wręcz odwrotnie! Rzeczywiście na początku robi się nam ciepło, ale jest ten efekt bardzo trudno utrzymać, a wychłodzenie następuje gwałtownie. Alkohol zaburza również powstawanie dreszczy, co jest naturalną reakcją ogrzewania ciała. Jest to szczególnie groźne, gdy alkohol spożywany jest na wolnym powietrzu, gdyż grozi to poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi w postaci hipotermii lub odmrożeń.

Wróć do wszystkich artykułów

0 Komentarzy do artykułu Jedzenie, które rozgrzeje Cię zimą


Komentarz

Następne artykuły

0 Koszyk Do góry