Dostawa za darmo od 6 produktów w koszyku!

Limitowana edycja sezonowa - Letnia Pokusa powraca w nowej tubie!

Wpadliśmy jak śliwka w czekoladę! Nowy smak Mixitki - śliwka + czekolada!

Teraz Figo-Fago, Hit Fit i Do kąpielówek! dostępne w ekologicznych opakowaniach!

Nowa letnia "robaczkowa" tuba dostępna także dla własnych mieszanek! (Tubę wybierasz pod dodaniu produktu do koszyka)

Jak zacząć biegać

Bieganie – aktywność dla każdego, ale jak zacząć, żeby na tym skorzystać? 

Bieganie to sport, który w ostatnich latach przeżywa swoje dłuuugie 5 minut! Zainteresowanie nim wzrasta z roku na rok, a ponieważ nie zapowiada się, aby nagle zaczęła spadać sprzedaż obuwia do biegania, to możemy się spodziewać, że BOOM będzie nadal trwać. Co jednak zrobić, żeby dobrze zacząć, a potem trwać w tej pasji przez wiele lat? 


Po pierwsze trzeba to polubić! Nie oszukujmy się - bieganie może być nudne, ale wcale nie musi.
Na pewno nie będzie tak, jeśli naprawdę się zaangażujemy - zakochamy się w treningach i w całym procesie, znajdziemy cel i będziemy do niego dążyć.

Czy każdy może przejść i przebiec 5 km, bez żadnego przygotowania? Myślę, że tak. Pytanie jednak, czy byłoby to zdrowe? Szczerze wątpię...

Odradzam porywanie się już na początku na nie wiadomo jaki trening. O wiele lepiej (i zdrowiej) jest stopniować obciążenie. Jeśli masz problem z otyłością postaraj się najpierw zmniejszyć swoją masę ciała. Najlepiej poprzez fitness i zbilansowaną dietę. Obciążanie stawów może się źle skończyć i wyłączyć cię z możliwości uprawiania jakiejkolwiek formy ruchu.



To jak się zabrać za trening? Co warto wiedzieć? Na co zwrócić uwagę?

1. Ubiór: na początek w zupełności wystarczą zwykłe dresy. 
Skupiłbym się jednak na odpowiednim obuwiu, które jest przeznaczone stricte do biegania. Zapewni ci ono komfort i zapobiegnie niechcianym kontuzjom – począwszy od obtarć, a skończywszy na problemach z rozcięgnem podeszwowym.

2. Rozgrzewka przed - rozciąganie po.
10 minut na rozgrzanie, pomoże nam przygotować organizm na wysiłek i zapobiegnie kontuzjom. Tak samo jak rozciąganie po biegu. To dobre nawyki, można je wprowadzić również w wolne dni, organizm na tym skorzysta.
 
3. Jedzenie – o tym co przed, a co po, napiszę w oddzielnym artykule, bo to ważny temat!
Dwie ważne rzeczy na początek: pierwsza to posiłek przed treningiem, dobrze, żeby zjeść go najpóźniej 1,5 godziny przed. A po treningu pamiętaj o węglowodanach. Trzeba uzupełnić energię włożoną w bieg!

4. Kiedy biegać i gdzie?
Tutaj mamy dowolność, to Ty decydujesz. Chcesz zacząć dzień od treningu? Nie ma problemu. Staraj się jednak być po śniadaniu. A może preferujesz wieczorne wyprawy? Też dobrze! W tym wypadku lepiej robić to najpóźniej 2-3 godziny przed snem. W czasie treningu rozbudzisz organizm – możesz więc mieć problem, żeby potem szybko zasnąć.

Czy nawierzchnia ma znaczenie? Oczywiście! Unikaj asfaltu. Twarde podłoże obciąża stawy, a widok samochodów czy wdychanie spalin też do niczego pożytecznego nie prowadzą. Wybierz park, ciesz się kontaktem z naturą, oddychaj pełną piersią. W końcu bieganie to Twój czas!
A może siłowania i bieżnia mechaniczna? Też nie ma problemu! Ale o tym więcej już niedługo.

5. Nie spodobało mi się...
Stwierdziłeś tak po pierwszym treningu? Rozumiem, ale… Daj sobie szansę! Nie zniechęcaj się. Początki zwykle są trudne, nie tylko w bieganiu. Pamiętasz, jak uczyłeś się czytać albo kierować samochodem? Też było ciężko, ale tylko na początku. W przypadku biegania będzie tak samo.

6. Nie szarżuj!
Nie za szybko, nie za dużo. Brzmi jak nie trening?  Być może, ale w przypadku biegania nie liczy się ilość, ale jakość - to klucz do cieszenia się tą pasją przez długie lata. W Internecie znajdziesz wiele planów treningowych, chciałbym jednak Ci pokazać jak podejść do tego tematu z głową.

Zacznij od marszobiegów – przeplataj bieg marszem np. 500 metrów biegniesz, 500 metrów maszerujesz i tak przez 4 kilometry. Taka forma treningu nie jest monotonna, ma element zabawy, więc powinna Ci przypaść do gustu.

Słuchaj organizmu i sam decyduj czy to już pora na samodzielne 5 km. Uwierz mi, że w 3-4 miesiące od zera można dojść do przebiegnięcia półmaratonu!

Na koniec – dla inspiracji – kilka najważniejszych zalet biegania: 

  • wydłuża życie (!)
  • przynosi efekty szybciej niż inne aktywności, jest najefektywniejszą formą, jeżeli chodzi o spalanie kalorii
  • nie potrzebujesz do niego specjalnego sprzętu
  • możesz biegać wszędzie
  • obniża tętno spoczynkowe oraz ciśnienie tętnicze
  • wyzwala endorfiny, zapobiegając złemu samopoczuciu czy depresji
  • zwiększa wydolność Twojego organizmu, pozwala Ci na więcej
  • modeluje sylwetkę i spala tłuszcz, a większa atrakcyjność to także większa pewność siebie, z czasem uświadamia ci, że możesz wszystko!

To co? Czas się ruszyć i dołączyć do wielkiej rodziny biegowej! Poznać nowych ludzi, przygotować się do zawodów, zdobyć medal i pokazać światu, że każdy może!


   

Kacper Kąkol, w świecie sportu znany bardziej jako Biegowy świr. Student ostatniego roku kierunku lekarskiego, więc jedną nogą już lekarz J Bieganie to jego pasja na całe życie, biega wszystko, od stadionu po biegi przeszkodowe, w których się specjalizuje. 15 zawodnik świata na krótkim dystansie oraz członek 4 sztafety na świecie, właśnie w OCR.



Wróć do wszystkich artykułów

0 Komentarzy do artykułu Jak zacząć biegać


Komentarz

Następne artykuły

0 Koszyk Do góry