Doradczyni Kamila K.: Zboża i ich cenne właściwości

Jak ziarna zbóż mogą wpłynąć na zdrowie i wygląd zewnętrzny?

Bardzo często jest tak, że zboża nie są spożywane przez człowieka w odpowiednich ilościach a nawet bywają takie sytuacje, kiedy są pomijane w diecie. Otóż jest to błąd ,który niesie za sobą konsekwencje uwidaczniające się niedoborami. Spożywanie składników odżywczych ma swoje dzienne zapotrzebowanie, dotyczy to węglowodanów,tłuszczów,białek,następnie są to witaminy i minerały, których człowiek nie jest w stanie sam wytworzyć, dlatego muszą być one dostarczane u źródeł bądź za pomocą suplementacji. Dieta, która głównie zawiera w większości przetworzoną żywność  stosowana co dziennie nie tylko wpływa na niekorzyść zdrowotną, ale także na wygląd zewnętrzny. Powodem jest oczywiście brak witamin i minerałów, które poprzez obróbkę i przetwarzanie żywności są wyniszczone. Taka żywność zapewni zatem sytość, ale nic poza tym, dlatego większość naturalnych produktów jest odstawianych przez wiele osób a spożywane są okazyjnie. W ten sposób powstają niedobory ważnych pierwiastków, które są niezbędne do funkcjonowania narządów. Mylnym pojęciem jest, iż niedobory powstają tylko w wyniku diety głodowej, spożywając tylko i wyłącznie produkty przetworzone, również jesteśmy w stanie nabawić się tego problemu. Należałoby zatem zwrócić uwagę co spożywamy a jeżeli już nie chcemy rezygnować z przetworzonej żywności z własnego wyboru pamiętajmy, aby dodatkowo dostarczać minerały i witaminy w różnych postaciach.

Witaminy z grupy B pełnią istotnie ważną rolę w organizmie człowieka. Wiele z nich wpływa szczególnie na układ wewnętrzny, dlatego niedobory stanowią poważny problem z nieprawidłowym funkcjonowaniem narządów oraz całego systemu odpornościowego. Skutkami pojawiającymi się z zewnątrz jest suchość skóry, bladość twarzy, łamliwe paznokcie, pękanie skóry w okolicach ust. Za ten stan odpowiada brak wystarczającej witaminy B1 czyli ryboflawiny. Jej źródłami są: jaja, pełnoziarniste pieczywo, fasola, produkty mleczne, szpinak. Witaminy w diecie człowieka powinny być dostarczane z pożywieniem w odpowiednich ilościach. 

Gdy powstaje suchość skóry na ciele oraz twarzy, pęknięcia na dłoniach czy łamliwość paznokci, jest to alarm, który informuje o niedoborze witaminy E, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych a przede wszystkim za stan zewnętrzny.

Spożywanie tłuszczów roślinnych ma duży wpływ w kwestii zdrowotnej, ponieważ zwiększona ich ilość przyczynia się do zmniejszenia cholesterolu w organizmie. Dlatego należy ograniczyć tłuszcze zwierzęce a zastąpić je roślinnymi, których wybór jest szeroki. Ponadto każdy z nich smakuje inaczej. Witamina E znajduje się w pełnoziarnistych produktach, zielonych warzywach, awokado, olejach roślinnych i w orzechach. Wzbogacenie diety i tymi składnikami znacznie poprawia stan skóry, która staje się nawilżona i uelastyczniona.

Płatki mogą przynieść zauważalne efekty

Jak wiadomo zboża zawierają pożyteczny skład, dlatego płatki nazywane są „zdrowymi”. Należy jednak zwrócić uwagę na to, aby nie zawierały składników polepszających smak i zapach. Dodawajmy natomiast duże ilości orzechów, migdałów, siemienia lnianego, a jako naturalne polepszacze smaku mogą zostać użyte suszone owoce, kakao organiczne, wiórki kokosowe, pestki dyni oraz miód. Jednym ze zbóż, które ma cenne właściwości jest jęczmień zawierający magnez, witaminę E, fosfor, wapń, a także dużo przeciwutleniaczy. Redukuje powstawanie zakrzepów i co najważniejsze poprawia wygląd cery. Zwłaszcza w okresie kiedy kończy się zima, nasza cera jest poszarzała, skłonna do wyprysków i opryszczki. Należy działać od wewnątrz i przywrócić jej odpowiedni stan pozbywając się problemu.

Sporządzony eliksir na bazie wywaru z jęczmienia na poprawę stanu cery.

Receptura

  • 1/2 filiżanki pełnej kaszyj ęczmiennej
  • 2,5l wody
  • 2 cytryny
  • 6 pomarańczy
  • Odrobina miodu 

Jęczmień należy wrzucić do gotującej się wody i gotować przez godzinę na małym ogniu. Kolejnym krokiem jest odlaniem wody i przelanie do dzbanka pozostawiając do ostygnięcia. Następnie dodać do wody jęczmiennej sok z cytryn i pomarańczy a na koniec miód. Tak powstały napój należy spożywać codziennie.

Systematyczność ma duże znaczenie zarówno w przypadku składników mineralnych i witamin. Warto komponować różnorodne posiłki ze źródeł witaminowych a także czerpać przyjemność ze spożywania koktajli i naturalnie sporządzonych napojów. Problemy skórne zdecydowanie się zmniejszą a dodatkowo witalność będzie sprzyjała każdego dnia.

Dziękujemy za artykułPani Kamili Karmowskiej - doradczyni ds. zdrowia i dietetyki profilaktycznej. Dla łasuchów przygotowaliśmy specjalną mieszankę Orzechowe zboże Kamili, którą możesz zamówić TUTAJ.


Wróć do wszystkich artykułów

0 Komentarzy do artykułu Doradczyni Kamila K.: Zboża i ich cenne właściwości


Komentarz

Następne artykuły

0 Koszyk Do góry