Do piątku 24.5 rozdajemy podwójną porcję kredytów za każde zamówienie! Świętuj z nami 5. urodziny Mixit

Dietetyk radzi

NOWY CYKL NA BLOGU


  • PYTANIA DO DIETETYKA CZ.1



  • PRZEWODNIK SMAKOSZA - PRODUKTY ZBOŻOWE




Artykuł autorstwa Małgorzaty Talaga-Duma

Psychodietetyk, Edukator Żywieniowy FB jedzzglowa.pl


Zgodnie z zaleceniami najnowszej Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia produkty zbożowe, obok warzyw powinny być składnikiem większości naszych posiłków. Dlaczego są takie ważne? 

Przede wszystkim dostarczają nam niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania energii. Jeżeli jemy nieregularnie, robimy długie przerwy między posiłkami lub w naszej diecie brakuje cennych źródeł węglowodanów złożonych, organizm nie otrzymuje „paliwa” potrzebnego do codziennego funkcjonowania. M.in. z tego też powodu bardzo często borykamy się z problemem podjadania szczególnie na wieczór. Nasz organizm domaga się wówczas głównie takich produktów, które w szybki sposób dostarczą nam energii, czyli bogatych w cukier i tłuszcz. Rzadko kiedy sięgamy w takich sytuacjach po wartościowe produkty zbożowe. Zdecydowanie szybciej znajdziemy pod ręką batonik, ciastka czy kanapki z majonezem lub kiełbasę.

Dodatkowo produkty zbożowe są dla nas cennym źródłem witamin m.in. witamin z grupy B (niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego), minerałów (magnez, cynk, żelazo) , białka, a także błonnika. Ich regularne spożywanie chroni przed rozwojem otyłości, chorób układu krążenia, insulinooporności, cukrzycy typu II, czy chorób nowotworowych (zwłaszcza raka jelita grubego).

Niestety w ostatnim czasie wokół produktów zbożowych, z uwagi na zawartość glutenu, pojawiło się sporo kontrowersji. Zdecydowanie wzrosła ilość osób będących na dietach eliminujących gluten, niekoniecznie za sprawą zaleceń lekarskich. Niestety skutki takich działań mogą okazać się bardzo niekorzystne dla zdrowia. Należy też pamiętać, że rzekomy spadek masy ciała u osób na dietach bezglutenowych wynika przede wszystkim z odstawienia produktów mącznych, spożywanych często w naszej tradycyjnej polskiej kuchni w towarzystwie ciężkich sosów, wysokokalorycznych dodatków. Nie jest to efekt konkretnej „diety bezglutenowej”. 

W myśl zasady, że prawidłowa dieta to dieta urozmaicona, ważne jest, aby w naszym codziennym jadłospisie znalazły się zboża zarówno bezglutenowe i glutenowe.

Zboża naturalnie bezglutenowe to:

Gryka proso, amarantus, ryż, tapioka, quinoa (komosa ryżowa), teff

Czy wiesz co jesz ?

Spośród  produktów zbożowych należy jak najczęściej wybierać produkty pełnoziarniste, do których  zaliczamy mąkę i pieczywo razowe, graham i tzw. grube kasze (np. gryczana, jęczmienna), ryż brązowy, makarony pełnoziarniste. Cennym elementem codziennej diety będą również naturalne płatki zbożowe, np. owsiane, jęczmienne, żytnie. 

Są to produkty nam już dobrze znane i często wykorzystywane w codziennych posiłkach. Pytanie tylko, czy wiemy co jemy ? Asortyment produktów zbożowych dostępnych w sklepach jest bardzo duży i niestety często można spotkać  produkty o różnej jakości.   

Czytanie etykiet to podstawa! Producenci  tradycyjnie kuszą nas kolorowym opakowaniem, przyciągają słodkim smakiem, atrakcyjną reklamą, szczególnie gdy produkty są kierowane do dzieci np. płatki śniadaniowe. Rzadko kiedy spotkamy się z reklamą naturalnych płatków naturalnych płatków owsianych.. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej  samodzielnie przygotować Müsli dodając inne ulubione  bardzo wartościowe dodatki jak orzechy, pestki dyni, słonecznika, owoce suszone lub liofilizowane.
Firma Mixit daje nam taką możliwość, zachęcając do komponowania własnych mieszanek. Zobacz tutaj

 Podobnie wybierając pieczywo, musimy być bardzo czujni. Zdarza się, że ciemna barwa pieczywa to efekt  dodatkowych składników wykorzystywanych do produkcji pieczywa (np. karmelu).  

Dieta oparta na produktach pełnoziarnistych przynosi same korzyści! Nie dość, że jemy smacznie, to jeszcze zdrowo. Ważne tylko, abyśmy czytali skład i samodzielnie komponowali gotowe zestawy.  Chcąc zakupić produkty rzeczywiście cenne i wartościowe dla naszego organizmu przede wszystkim kierujmy się podstawową zasadą; 

wybieramy produkty zbożowe, niskoprzetworzone, dzięki temu bogatsze w witaminy, składniki mineralne i błonnik pokarmowy, bez zbędnych dodatków smakowych i słodzących. 


Udanych zakupów życzę !


Małgorzata Talaga-Duma

Psychodietetyk, Edukator Żywieniowy

FB jedzzglowa.pl

Wróć do wszystkich artykułów

0 Komentarzy do artykułu Dietetyk radzi


Komentarz

Następne artykuły

0 Koszyk Do góry