Formacja Słony karmel, czyli zestaw produktów z kultowym smakiem słonego karmelu

Ale zadyma! Zwędziliśmy trochę płatków kokosowych z solą i zakochaliśmy się w tym połączeniu <3

3 nowe Mixitelle orzechowo-fistaszkowe w zestawie ze zniżką 4,76 zł.

Mixowanie nie idzie za dobrze? Coś nie działa? Spróbuj użyć innej przeglądarki, np. Edge, a my zajmiemy się naprawą. Przepraszamy!

4 powody, dla których warto odkryć smak pitai (dragon fruit)


Pitaja, zwana inaczej smoczym owocem jest jednym z bardziej egzotycznych owoców dostępnych na polskim rynku. U nas ten chrupiący owoc możesz dodać do swojej mieszanki! Ten niezwykły owoc wyróżnia się przede wszystkim oryginalną formą i kolorem. Kształtem przypomina nieco skrzyżowanie rozczapierzonej szyszki i skórzastego granata, a jej kolor, w najpopularniejszych z odmian jest cukierkowo-różowy. Czy pitaja jest równie zaskakująca pod kątem walorów odżywczych i prozdrowotnych jak pod względem wyglądu?


Czy wiesz, że…


Pitaja nie rośnie na drzewach? Roślina, z której zbiera się ten kolorowy owoc to kaktus! A dokładniej to Hylocereus zwany królową Honolulu. Roślina na plantacjach zwykle jest szczepiona na pniu, z którego odchodzi wiele wężowatych pędów zakończonych kwiatem. Kaktusy te zakwitają wyłącznie nocą, skąd wzięła się ich potoczna nazwa – kwiaty księżycowe.


Co kryje się w środku owocu?


Wewnątrz najpopularniejszych odmian tego owocu jest biały miąższ z małymi czarnymi nasionami. Smoczy owoc pochodzi z Meksyku i Ameryki Środkowej. Obecnie jest uprawiany właściwie na całym świecie – oczywiście w odpowiednim klimacie. Jego uprawy znajdują się w USA (Hawaje, Kalifornia, Floryda) w Australii, Wietnamie czy Tajlandii i Izraelu. W inne rejony jest importowany i zwykle spotkać go można na dziale owocowym wraz z mango, ananasem czy awokado.

jaki smak ma dragon fruit biały i różowy


Jak zatem smakuje pitaja?


Wygląd zewnętrzny może sugerować ostry, wyrazisty smak jednak to tylko pozory. Miąższ jest miękki, lekko mazisty w zależności od stopnia dojrzałości. Smak można by opisać jako orzeźwiający, subtelny, a jednocześnie przełamany łagodną słodyczą. Niektórzy twierdzą, że smakuje jak skrzyżowanie kiwi z gruszką. Istnieją pewne różnice w smaku, w zależności od odmiany. Pitaja o białej i żółtej skórce smakuje łagodniej niż odmiany o ciemniej różowej i czerwonawej skórce. Niezależnie zaś od koloru, smoczy owoc kryje pokaźny arsenał związków prozdrowotnych i odżywczych.

dragon fruit czyli smoczy owoc kolekcja produktów mixitZobacz całą kolekcję z dragon fruitem na mixit.pl

Pitaja - właściwości


1. Działanie prebiotyczne

Smoczy owoc zawdzięcza je przede wszystkim obecności oligosacharydów będących doskonałą pożywką dla bakterii probiotycznych z rodziny lactobacillus i bifidobacterium. Zachowanie dynamicznej równowagi mikroorganizmów zasiedlających jelita jest kluczowe dla zachowania prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego, a także reakcji układu odpornościowego. Dlatego warto zadbać o urozmaiconą dietę i od czasu do czasu skusić się na pitaję, by wspomóc kondycję jelit.


2. Wspomaga trawienie

To za zasługą błonnika, którego w smoczym owocu jest całkiem sporo. Co ważne, błonnik korzystniej wpływa na stan zdrowia, obniżając ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów, w tym raka jelita grubego, chroni układ krążenia przed tworzeniem się złogów blaszki miażdżycowej, a także działa prewencyjnie względem rozwoju otyłości. Błonnik doskonale wiąże nie tylko wodę, przez co zapobiega powstawaniu zaparć, ale także metale ciężkie, zapobiegając ich wchłanianiu a w konsekwencji zatruciom. Porcja pitai dostarcza blisko 7 g błonnika (co odpowiada około ¼ zalecanej ilości w ciągu doby). Nasz liofilizowany owoc dostarcza w 100 g aż 14 g błonnika!


3. Naturalne źródło żelaza

Pitaja to jeden z nielicznych owoców zawierających żelazo. Jak wiadomo, pierwiastek ten odgrywa istotną rolę w transporcie tlenu, procesie przemiany materii, wzroście oraz procesach krwiotwórczych. Szacuje się, że blisko 30% światowej populacji ma deficyt żelaza, co czyni go jednym z najbardziej niedoborowych składników mineralnych w skali światowej. By skutecznie zapobiegać deficytom żelaza, należy spożywać produkty obfitujące w ten pierwiastek w tym mięso, ryby, rośliny strączkowe, orzechy czy zboża. Żelazo ze źródeł roślinnych jest nieco gorzej przyswajalne, jednak regularna podaż pokarmów bogatych w ten pierwiastek pozwoli wyrównać niedobory. Jedna pitaja pozwala pokryć około 8% ZDS na żelazo a zawarta w niej witamina C pomoże go przyswoić.


4. Walka z wolnymi rodnikami

Wolne rodniki to niestabilne cząsteczki, które powodują uszkodzenia komórek, co może prowadzić do stanów zapalnych i niektórych chorób przewlekłych. Jednym ze sposobów walki z nimi jest spożywanie pokarmów bogatych w przeciwutleniacze. Przeciwutleniacze zaś mają zdolność do neutralizowania wolnych rodników, zapobiegając w ten sposób uszkodzeniom komórek i powstawaniu stanów zapalnych. Badania wskazują, że dieta bogata w przeciwutleniacze może pomóc w zapobieganiu chorobom przewlekłym, takim jak choroby serca, nowotwory, cukrzyca i zapalenie stawów.

Pitaja zawiera kilka silnych przeciwutleniaczy takich jak:
- Witamina C: Badania obserwacyjne wykazały korelacje między spożyciem witaminy C a ryzykiem wystąpienia niektórych rodzajów nowotworów. Badanie przeprowadzone na grupie ponad 120 tysięcy badanych wykazało korelację pomiędzy wyższym spożyciem witaminy C a niższymi wskaźnikami rozwoju raka głowy i szyi.
- Betalainy: mogą one zwalczać stres oksydacyjny i tłumić komórki rakowe.
- Karotenoidy: Beta-karoten i likopen są barwnikami roślinnymi, które nadają pitai intensywny kolor. Badacze wykazali, że dieta bogata w te związki wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem występowania raka i chorób serca.

Co ważne, przeciwutleniacze działają najlepiej, gdy są spożywane ze źródeł naturalnych nie zaś w postaci tabletek lub suplementów. Jak donoszą badania, suplementy zawierające związki przeciwutleniające mogą mieć szkodliwe działanie, dlatego nie zaleca się ich przyjmowania bez konsultacji medycznej.

Podsumowanie

Istnieje wiele powodów, przede wszystkim zdrowotnych, dla których warto sięgnąć po pitaję. Ten egzotyczny owoc jest doskonałym źródłem składników odżywczych i związków biologicznie czynnych wspomagających stan odżywienia, a także chroniący komórki organizmu. Jedzony w postaci świeżej lub suszonej urozmaici jadłospis, cieszy oko i przede wszystkim smakuje.

Spróbuj naszych proteinowych drinków ze smoczym owocem

proteinowy koktajl o smaku dragon fruit z białkiem serwatkowym fioletowyBibliografia:de Munter, L., Maasland, D. H., van den Brandt, P. A., Kremer, B., & Schouten, L. J. (2015). Vitamin and carotenoid intake and risk of head-neck cancer subtypes in the Netherlands Cohort Study. The American journal of clinical nutrition, 102(2), 420-432.
Azeredo, H. M. (2009). Betalains: properties, sources, applications, and stability–a review. International journal of food science & technology, 44(12), 2365-2376.
Aghajanpour, M., Nazer, M. R., Obeidavi, Z., Akbari, M., Ezati, P., & Kor, N. M. (2017). Functional foods and their role in cancer prevention and health promotion: a comprehensive review. American journal of cancer research, 7(4), 740.
Müller, L., Caris-Veyrat, C., Lowe, G., & Böhm, V. (2016). Lycopene and its antioxidant role in the prevention of cardiovascular diseases—a critical review. Critical reviews in food science and nutrition, 56(11), 1868-1879.
Ciccone, M. M., Cortese, F., Gesualdo, M., Carbonara, S., Zito, A., Ricci, G., ... & Riccioni, G. (2013). Dietary intake of carotenoids and their antioxidant and anti-inflammatory effects in cardiovascular care. Mediators of inflammation, 2013.
Bjelakovic, G., Nikolova, D., & Gluud, C. (2014). Antioxidant supplements and mortality. Current Opinion in Clinical Nutrition & Metabolic Care, 17(1), 40-44.

Wróć do wszystkich artykułów

0 Komentarzy do artykułu 4 powody, dla których warto odkryć smak pitai (dragon fruit)


Komentarz

Następne artykuły

0 Koszyk Do góry