Formacja Słony karmel, czyli zestaw produktów z kultowym smakiem słonego karmelu

Ale zadyma! Zwędziliśmy trochę płatków kokosowych z solą i zakochaliśmy się w tym połączeniu <3

3 nowe Mixitelle orzechowo-fistaszkowe w zestawie ze zniżką 4,76 zł.

Mixowanie nie idzie za dobrze? Coś nie działa? Spróbuj użyć innej przeglądarki, np. Edge, a my zajmiemy się naprawą. Przepraszamy!

5 diet przyjaznych dla środowiska

Oto pięć diet uważanych za najbardziej przyjazne środowisku, prześledźmy ich wady i zalety.

kwiatek w garnuszku

  1.  Dieta wegańska, której założeniem jest znalezienie odpowiedników w postaci warzyw, owoców, ziaren, nasion oraz zbóż dla produktów pochodzenia zwierzęcego.
    Zalety – W badaniu opublikowanym w The Lancet w 2018 roku naukowcy jasno wskazali, że diety wegańska, peskatariańska oraz fleksitariańska przyczyniają się do najniższej emisji gazów cieplarnianych w porównaniu z innymi modelami żywienia. Także w 2014 roku w czasopiśmie Climatic Change inny zespół naukowców orzekł, że dieta wegańska jest najbardziej przyjazna dla środowiska, argumentując, że dzięki niej do atmosfery generowane jest najmniej dwutlenku węgla w stosunku do innych diet. Jedna z badaczek z tego zespołu, Dr. Kahleova, zasugerowała nawet, że eliminacja ryb w diecie wegańskiej może odwrócić kurczenie się populacji ryb morskich i wesprzeć zachowanie bioróżnorodności w oceanach.
    Wady – Dr Kahleova zauważyła jedną główną wadę tej diety — a mianowicie jej niską popularność wśród konsumentów. Badaczka upatruje tu przyczyn związanych z kulturą i środowiskiem życia ludzi. W środowiskach jedzących mięso regularnie, trudno jest się wyłamać i odrzucić tradycyjne menu z obawy przed brakiem akceptacji. We współczesnym świecie normy społeczne ulegają zmianom i coraz więcej osób adaptuje się do diet roślinnych. Inną przeszkodą, z jaką mogą spotkać się osoby, które chcą przejść na weganizm, jest ograniczona liczba produktów dozwolonych w tej diecie. W dodatku oferta produktów wegańskich może być droższa w porównaniu z produktami niewegańskimi i wysoko przetworzonymi. Potwierdzają to badania opublikowane w Health Promotion Practice z 2015 roku, w których naukowcy przeanalizowali ceny żywności w czterech hrabstwach Kentucky. Badacze odkryli, że wartościowe produkty żywnościowe, w tym artykuły wegetariańskie, takie jak świeże owoce, warzywa, migdały i brązowy ryż, kosztują więcej w przeliczeniu na porcję – niż pakowane i przetworzone produkty spożywcze, w tym także mięso.

  2. Dieta wegetariańska, której założeniem jest eliminacja mięsa, drobiu oraz ryb i zastąpieniu ich roślinnymi odpowiednikami.
    Zalety – Zespół duńskich badaczy w publikacji w czasopiśmie Food Research International z 2018 roku wykazał, że każdy konsument, który zrezygnuje z konsumpcji mięsa może przyczynić się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 34 %. Ponadto, jak podkreślają naukowcy, dieta roślinna, czy to wegetariańska lub wegańska, jest również najbardziej zrównoważona pod względem wykorzystania gleby i wody w porównaniu do diet mięsnych.
    Wady – Konsumenci, którzy nie mają dużego doświadczenia z dietą wegetariańską, mogą popadać w monotonię w komponowaniu posiłków. Powtarzalność dań przez wiele tygodni może przyczyniać się do powstawania niedoborów w miejsce oczekiwanych korzyści zdrowotnych wynikających ze stosowania diety roślinnej. Ponadto transport żywności do miejsca docelowego także ma wpływ na środowisko, dlatego ważne jest, aby planować posiłki na podstawie lokalnych i sezonowych produktów radzi Wesley McWhorter z The University of Texas Health Science Center.

  3. Dieta fleksitariańska, której założeniem jest spożywanie orzechów, nasion roślin strączkowych, warzyw oraz umiarkowane spożycie nieprzetworzonych produktów odzwierzęcych takich jak mięso, ryby i nabiał.
    Zalety – Główną zaletą tej diety jest łatwość jej przestrzegania. Nie zakłada drastycznej eliminacji produktów mięsnych czy nabiału a jedynie ich ograniczenie kosztem zwiększenia udziału produktów roślinnych. Wzrost spożycia warzyw, owoców, orzechów, zbóż i nasion przysłuży się środowisku naturalnemu. Można powiedzieć, że wpływ diety na środowisko jest tak duży, jak liczba ludzi, którzy ją stosują, dlatego stopniowe ograniczanie produktów odzwierzęcych ma sens i przyniesie wymierne korzyści. To podejście jest także polecane przez komisję naukowców EAT-Lancet, którzy twierdzą, że fleksitarianizm jest rozwiązaniem korzystnym zarówno dla zdrowia, jak i planety.
    Wady – Mimo szczytnych założeń, produkty odzwierzęce są nadal obecne w diecie fleksitariańskiej, a to nie jest tak przyjazne środowisku, jak bardziej restrykcyjne diety roślinne jak weganizm i wegetarianizm.

  4. Dieta DASH – opracowana przez specjalistów z Mayo Clinic zakłada obniżenie stężenia cholesterolu we krwi przez spożywanie produktów i niskiej zawartości sodu zaś bogatych w potas, magnez i wapń takich jak chudy nabiał, warzywa, owoce, ryby, chudy drób, orzechy i produkty pełnoziarniste przy jednoczesnym ograniczeniu czerwonego mięsa oraz cukru.
    Zalety – W diecie DASH preferowane są produkty pochodzenia roślinnego, a co za tym idzie mniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne.
    Wady – Co prawda w diecie eliminuje się czerwone mięso jednak nabiał, drób i ryby są w niej obecne. Produkty te co prawda przyczyniają się w mniejszym stopniu do emisji gazów cieplarnianych w porównaniu do czerwonego mięsa. Mimo wszystko, pod kątem odżywczym, mogłyby one zostać z powodzeniem zastąpione przez suche nasiona roślin strączkowych oraz orzechy, które są bardziej ekologicznym rozwiązaniem.

  5. Dieta śródziemnomorska oparta jest przede wszystkim o produkty pochodzenia roślinnego. Stawia nacisk na żywność sprzyjającą prawidłowej kondycji układu krążenia. Preferowane są tu produkty jak oliwa z oliwek, orzechy oraz produkty pełnoziarniste, a także ryby morskie, które powinny być jadane częściej niż czerwone mięso.
    Zalety – Zgodnie z badaniami z 2013 roku publikowanymi w Environmental Health oraz 2015 roku w American College of Cardiology ograniczenie spożycia czerwonego mięsa jest korzystne dla środowiska naturalnego, ponieważ bydło jest głównym źródłem emisji zanieczyszczeń w rolnictwie. Stwierdzono, że gdyby Hiszpanie wybrali dietę śródziemnomorską zamiast zachodniej, emisje gazów cieplarnianych zostałyby zmniejszone o 72 procent, wykorzystanie gruntów o 58 procent, a zużycie energii o 52 procent.
    Wady – Ryby morskie są powszechnie uważane za żywność sprężającą zdrowiu jednak nie zawsze środowisku. Zgodnie z raportem FAO aż 25% łowisk morskich jest nadmiernie eksploatowanych lub całkowicie wyczerpanych. Jak zatem poznać czy ryba, którą zamierzamy kupić w sklepie pochodzi z łowisk niezagrożonych dewastacją przez człowieka? W tym celu warto sprawdzić na Monterey Bay Aquarium's Seafood Watch, aby dowiedzieć się skąd pochodzi ryba. Najlepiej wybierać gatunki rodzime, co do których pochodzenia mamy pewność i zwracać uwagę czy nie przebyły np. z innego kontynentu, gdyż długotrwały transport jest także czynnikiem szkodliwym dla środowiska.

    Naukowcy są zgodni, że dieta każdego z nas ma wpływ na przekształcanie środowiska naturalnego. Zwiększająca się populacja, nadmierna konsumpcja mięsa, a także marnotrawstwo żywności wywołują niekorzystne zmiany na Ziemi. Zmieniając nawyki żywieniowe, częściej sięgając po produkty roślinne, korzystnie oddziałujemy na zdrowie, ale także po części przyczyniamy się do ochrony środowiska.
    ekologiczny plakat z napisem one world


--
Springmann, M., Clark, M., Mason-D’Croz, D., Wiebe, K., Bodirsky, B. L., Lassaletta, L., ... & Jonell, M. (2018). Options for keeping the food system within environmental limits. Nature, 562(7728), 519.
Springmann, M., Wiebe, K., Mason-D'Croz, D., Sulser, T. B., Rayner, M., & Scarborough, P. (2018). Health and nutritional aspects of sustainable diet strategies and their association with environmental impacts: a global modelling analysis with country-level detail. The Lancet Planetary Health, 2(10), e451-e461.
Scarborough, P., Appleby, P. N., Mizdrak, A., Briggs, A. D., Travis, R. C., Bradbury, K. E., & Key, T. J. (2014). Dietary greenhouse gas emissions of meat-eaters, fish-eaters, vegetarians and vegans in the UK. Climatic change, 125(2), 179-192.
Hardin-Fanning, F., & Rayens, M. K. (2015). Food cost disparities in rural communities. Health promotion practice, 16(3), 383-391.
van de Kamp, M. E., van Dooren, C., Hollander, A., Geurts, M., Brink, E. J., van Rossum, C., ... & Temme, E. H. (2018). Healthy diets with reduced environmental impact?–The greenhouse gas emissions of various diets adhering to the Dutch food based dietary guidelines. Food Research International, 104, 14-24.
Sacks, F. M., Svetkey, L. P., Vollmer, W. M., Appel, L. J., Bray, G. A., Harsha, D., ... & Karanja, N. (2001). Effects on blood pressure of reduced dietary sodium and the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet. New England journal of medicine, 344(1), 3-10.
Turral, H., Burke, J., & Faurès, J. M. (2011). Climate change, water and food security (No. 36). Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO).
Anand, S. S., Hawkes, C., De Souza, R. J., Mente, A., Dehghan, M., Nugent, R., ... & Kromhout, D. (2015). Food consumption and its impact on cardiovascular disease: importance of solutions focused on the globalized food system: a report from the workshop convened by the World Heart Federation. Journal of the American College of Cardiology, 66(14), 1590-1614.
Sáez-Almendros, S., Obrador, B., Bach-Faig, A., & Serra-Majem, L. (2013). Environmental footprints of Mediterranean versus Western dietary patterns: beyond the health benefits of the Mediterranean diet. Environmental Health, 12(1), 118.
https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2019/what-food-related-causes-do-us-consumers-care-about-today/, https://www.nielsen.com/ma/en/insights/article/2015/green-generation-millennials-say-sustainability-is-a-shopping-priority/ https://eatforum.org/content/uploads/2019/01/EAT-Lancet_Commission_Summary_Report.pdf https://www.wri.org/resources/data-visualizations/protein-scorecard
http://www.fao.org/newsroom/common/ecg/1000505/en/stocks.pdf

Wróć do wszystkich artykułów

0 Komentarzy do artykułu 5 diet przyjaznych dla środowiska


Komentarz

Następne artykuły

0 Koszyk Do góry